Půlení motoru ... jednoho krásného dne jsem od jednoho pána z HK dostal spoustu náhradních dílů na pionýra ... a byl tam i motor v hrůzostrašném stavu a tak si říkám : ,,jeden motor mám,tak se pustím do tadytoho a vyměním vše,, ... a tak jsem se pustil do půlení motoru ...
Nejdříve jsem si vypustil olej a sundal kryt a pustil jsem se do rozebírání ...
Poté jsem si sundal lamela , uděláte to tak že si sundáte 5 segerovek (nejlépe šroubovákem) ... vyndáte pružinky a mističky , pak sundáte lamela a mezilamelu a jdeme dál :) ...
Spojkový koš ( to je to jak to má těch 5 tyček ) si sundáme tak že si vezmeme 14-ku trubicový klíč a nebo golu a sundáme matici uprostřed spojkového koše ... ( matice je obepnuta plíškem, co je pod ní, takže vezmeme šroubovák a odstraníme plíšek z matky ) až budeme mít sundanou matku, tak koš vyjmeme a je hotovo ...
Tak a teď jak sundáme primární kolečko ? ... Musíme si udělat stahovák ... ! Připravíme si pásovinu 4mm tlustou (ale muže být i více) a měrkou si na ni vyznačíme průměr primárního kolečka (bez zubů) ... vezmeme si vrtačku a vrták s průměrem šroubu M8 a vyvrtáme díry ...
A teď jak na to ... opatříme si 2 šrouby M8 a zahákneme je za primární kolečko ... potom nasadíme pásovinu a na šrouby dáme matky ... postupně matky utahujeme a kolečko samo vyskočí ...
Musíme zkontrolovat, jestli jsou všechny šrouby vyšroubované a motor rozpulíme ... mělo by to jít v podstatě rukou, ale když už tam máte mezeru (mezi kartéry) a nejde Vám to od sebe, tak vemte nějaký dřevěný klínek a natlučte ho mezi kartéry ... tak a motor máme rozpulený ...
Výměna ložisek ...
Jak je vyměníme ? Je to jednoduché řiďte se podle návodu a budete určitě spokojeni ...
Musíme nahřát kartéry a to uděláme tak že je dáme do trouby ... nejlépe do nějaké staré a hlavně ne doma ! strašně to smrdí, když to zahříváte (vlastní zkušenost :) ) ... Takže vložíme kartéry do trouby a zahříváme ... mě to trvalo asi 10 minut než se zahřály a poznáme to tak, že když na ně plivneme, tak slina musí odskočit ... nahřáté kartery vyndáme z trouby a nějakou kulatinkou ( s průměrem ložiska ) a pomocí kladívka ložisko vyklepneme ven ... jestě když je kartér nahřátý, nalisujeme do něj nová ložiska a to tak, že je zaklepeme kulatinkou a kladívkem ( jako když je vyklepáváte akorát naopak :) ) ... a je hotovo ... hodně štěstí z výměnou ložisek :) ...
Skládání převodovky ...
Jak poskládat převodovku ? Jednoduše zvládne to i málé dítě ...
Takže připravíme si pravou polovinu motoru a do té vložíme ozubené kolečko (23 zubů) ...
Vedle něj pak vložíme do bronzového pouzdra předlohovou hřídel ...
Na 23 zubé kolečko vložíme 20 zubé (kolíky dolů) a do nich vsuneme hlavní hřídel ...
Na předlohovou hřídel vsuneme 18 zubé kolečko (kolíky nahoru)...
Dvojité startovací kolečko nasadíme na hořejšek předlohové hřídele...
Vidličku řazení strčíme do drážek na převodových kolečkách a zasuneme tyčku špičkou nahoru ...
Řadící mechanismus a kolík, co je na vidličce, nasadíme do díry v řadícím automatu, na té pacičce se zubama ... mechanismus přiděláme k motoru šroubem M6 ...
Startovací hřídel nasadíme tak, že konec pružiny zastrčíme do dírky vedle převodových koleček a přimontujeme z druhé strany startovací páku ...
bohužel nemám obrázek
Konečné složení motoru ...
Když už jste vše vyměnili, čeká Vás ještě smontovat kartéry k sobě ...
Postavíte si kartér s převodovkou na stůl a odmastíme, potřete ho těsněním do 300°C a nebo tam dejte papírové těsnění (to první je lepší) ... druhý kartér taky potřete těsněním a složíme oba kartéry k sobě ... nezašroubovávejte šrouby od motoru na doraz, nechte těsnění alespoň přes noc trochu ztvrdnout a potom na doraz smontujte ... Hotovo